Co to jest Wynik Jakości?
Wynik jakości jest teraz jednym z najważniejszych elementów prowadzenie zyskownej kampanii AdWords. Wpływa on bezpośrednio na cenę kliknięcia w linku sponsorowanym i pozycję reklamy w wynikach linku sponsorowanego.
Czym jest Wynik Jakości ?
Oficjalna definicja Wyniku Jakości podawana przez Google brzmi:
Wynik Jakości stanowi podstawę pomiaru jakości i trafności reklam oraz określania minimalnej ceny ofertowej CPC w Google i w wyników wyszukiwania. Wynik Jakości jest wyznaczany na podstawie współczynnika klikalności (CTR) słowa kluczowego w Google oraz trafności tekstu reklamy, słowa kluczowego i strony docelowej.
To, co już warto powiedzieć na samym początku to to, że tak naprawdę w systemie reklamy Google nie ma jednego Wyniku Jakości. Wzór używany w celu określania Wyniku Jakości jest inny dla każdego typu reklam (reklamy dla wyników wyszukiwania, reklamy dla treści).
Generalnie Wynik Jakości ma wpływ na:
- Ad Rank dla dla linku sponsorowanego w wynikach wyszukiwania;
- Ad Rank dla sieci reklamowej Google z treścią;
- Minimalne stawki płacone za kliknięcie;
- Ilość aktywnych słów kluczowych w koncie.
Z Wynikiem Jakości mamy do czynienia na różnych płaszczyznach reklamy w Google:
1. Wynik Jakości na płaszczyźnie całego konta
- Wynik Jakości konta oparty jest na ogólnych i ważonych Wynikach Jakości poszczególnych słów kluczowych, tworzących te konto.
- Wynik jakości określa liczbę słów kluczowych, które mogą być aktywne w koncie.
- Na Wynik Jakości konta wpływ mają:
- kombinacja i średnia ważona Wyników Jakości poszczególnych słów kluczowych na koncie;
- kombinacja i średnia ważona Wyników Jakości poszczególnych grup reklamowych na koncie;
- historia rozwoju Wyniku Jakości na koncie (zwłaszcza ta najbardziej aktualna);
- wydatki całego konta
2. Wynik Jakości dla linków sponsorowanych w wyników wyszukiwania Google
- Wynik Jakości określany tylko dla wyników wyszukiwania Google ma bezpośredni związek z Wynikiem Jakości poszczególnych słów kluczowych, składających się na konto i Wynikiem Jakości określającym minimalną cenę kliknięcia danego słowa kluczowego.
- Definicja Wyniku Jakości podawana przez Google: Wynik Jakości = (CTR słowa kluczowego, trafność tekstu reklamy, trafność słowa kluczowego, trafność strony docelowej)
- Czynniki warunkujące Wynik Jakości Słów kluczowych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google:
- CTR dla słów kluczowych dla Google.pl;
- historia rozwoju CTR wyświetlanych adresów URL w grupie reklam, historia rozwoju CTR jest obliczana na podstawie średnich kroczących;
- powiązanie tematyczne słów kluczowych w obrębie danej grupy reklamowej;
- historia konta mierzona w oparciu o współczynnik klikalności (CTR) wszystkich reklam i słów kluczowych na koncie;
- treść reklamy;
- inne czynniki (jak opowiadał jeden z inżynierów Google jest ich prawie 100, ale najczęściej tylko kilka z nich jest brane pod uwagę).
3. Wynik Jakości rankingu reklamy w linku sponsorowanym
W obrębie reklam AdWords można też wyróżnić kolejny Wynik Jakości, który określa pozycję i ranking reklamy w linkach sponsorowanych
Pozycja reklamy w korelacji z Wynikiem Jakości i ceną za kliknięcie
Ad Rank = (Wynik Jakości) x (Max CPC)
Aby przedstawić to szczegółowo posłużę się przykładem 5 reklamodawców
Reklamodawcy
| Reklamodawcy | Wynik jakości | Max CPC |
| A | 3,20 | 1,00 |
| B | 1,40 | 1,80 |
| C | 3,50 | 0,30 |
| D | 1,80 | 0,5 |
| E | 1,40 | 0,20 |
W tej sytuacji
Ad Rank (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ad Rank (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
i tak dalej
Stawka płacona przez każdego reklamodawcę to Ad Rank reklamodawcy, którego reklama jest pozycję niżej od nas podzielona przez nasz Wynik Jakości plus 0,01 $ (czyli 0,03 zł)
W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:
Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))+0.03
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (C)/Wynik Jakości (B))+0.03
Płacone CPC (C) = (Ad Rank (D)/Wynik Jakości (C))+0.03
Płacone CPC (D) = (Ad Rank (E)/Wynik Jakości (D))+0.03
Płacone CPC (E) = 0.01
Czyli w liczbach będzie to:
Płacone CPC (A) = (2.50/3.20)+0.01=0.81
Płacone CPC (B) = (1.05/1.40)+0.01=0.78
Płacone CPC (C) = (0.90/3.50)+0.01=0.29
Płacone CPC (D) = (0.30/1.80)+0.01=0.20
Płacone CPC (E) = minCPC
Ostatecznie mamy w wyniku:
| Reklamodawcy | Wynik jakości | Max CPC | Ad Rank | Płacone CPC |
| A | 3,20 | 1,00 | 3,20 | 0,81 |
| B | 1,40 | 1,80 | 2,50 | 0,78 |
| C | 3,50 | 0,30 | 1,05 | 0,29 |
| D | 1,80 | 0,5 | 0,90 | 0,20 |
| E | 1,40 | 0,20 | 0,30 | miniCPC* |
*Stawka minimalna dla określonego słowa kluczowego. Nnajniższą możliwą stawką za kliknięcie w Polsce jest równowartość jednego centa, nieraz mogą się nawet zdarzyć kliknięcia kosztujące 1 grosz.







