Od czego zależy pozycja i cena linku sponsorowanego?
Pozycja reklamy a Wynik Jakości i cena za kliknięcie
Pozycja reklamy nazywana jest również niekiedy Ad Rankiem.
Pozycja
reklamy linku sponsorowanego jest ustalana na podstawie iloczynu Wyniku
Jakości danego słowa kluczowego i ustalonej stawki maksymalnej za
kliknięcie dla tego słowa kluczowego.
Obie te zmienne są ustalane na poziomie danego słowa kluczowego i w odniesieniu do konkretnego reklamodawcy.
Ranking reklamy = (Wynik Jakości) x (Max CPC)
Ranking reklamy na przykładzie
Aby przedstawić to szczegółowo posłużę się przykładem 5 reklamodawców.
Każdy z nich ma jakiś wynik jakości swoich słów kluczowych, ustalony na podstawie:
- CTR dla słowa kluczowego (obliczany tylko na podstawie CTR na wyszukiwarce Google);
- historia rozwoju CTR dla słów kluczowych, przy czym w historii tej większe znaczenie mają świeże dane niż dane z przeszłości ; historia rozwoju CTR jest obliczana na podstawie średnich kroczących;
- dopasowanie treści reklamy do słowa kluczowego;
- struktura całej grupy reklamowej, w której jest słowo kluczowe
- innych czynników
| Reklamodawcy | Wynik jakości | Max CPC |
| A | 3,20 | 1,00 |
| B | 1,40 | 1,80 |
| C | 3,50 | 0,30 |
| D | 1,80 | 0,5 |
| E | 1,40 | 0,20 |
W tej sytuacji więc ranking reklam dla wszystkich poszczególnych reklamodawców będzie wyglądał następująco:
Ranking (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ranking (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
Ranking (C) = (Wynik Jakości(C) x (Max CPC(C))
Ranking (D) = (Wynik Jakości(D) x (Max CPC(D))
Ranking (E) = (Wynik Jakości(E) x (Max CPC(E))
a w samych liczbach
Ranking (A) = 3.20 x 1.0 = 3.20
Ranking (B) = 1.40 x 1.80 = 2.52
Ranking (C) = 3.50 x 0.30 = 1.05
Ranking (D) = 1.80 x 0.5 = 0.90
Ranking (E) = 1.40 x 0.20 = 0.28
Ostateczna cena płacona za kliknięcie
Stawka płacona
przez każdego reklamodawcę to Ranking reklamy reklamodawcy, którego
reklama jest pozycję niżej od nas podzielona przez nasz Wynik Jakości
plus 0,01 $ (czyli 0,03zł)
W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:
Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))+0.03
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (C)/Wynik Jakości (B))+0.03
Płacone CPC (C) = (Ad Rank (D)/Wynik Jakości (C))+0.03
Płacone CPC (D) = (Ad Rank (E)/Wynik Jakości (D))+0.03
Płacone CPC (E) = 0.01
Czyli w liczbach będzie to:
Płacone CPC (A) = (2.50/3.20)+0.03=0.81
Płacone CPC (B) = (1.05/1.40)+0.03=0.78
Płacone CPC (C) = (0.90/3.50)+0.03=0.29
Płacone CPC (D) = (0.30/1.80)+0.03=0.20
Płacone CPC (E) = min CPC
Ostatecznie mamy w wyniku:
| Reklamodawcy | Wynik jakości | Max CPC | Ad Rank | Płacone CPC |
| A | 3,20 | 1,00 | 3,20 | 0,81 |
| B | 1,40 | 1,80 | 2,50 | 0,78 |
| C | 3,50 | 0,30 | 1,05 | 0,29 |
| D | 1,80 | 0,5 | 0,90 | 0,20 |
| E | 1,40 | 0,20 | 0,30 | miniCPC* |
*Stawka minimalna dla określonego słowa kluczowego. Nnajniższą możliwą stawką za kliknięcie w Polsce jest równowartość jednego centa, nieraz mogą się nawet zdarzyć kliknięcia kosztujące 1 grosz.
Link do wersji oryginalnej artykułu
Autor tekstu: Mariusz Gąsiewski







